AANMELDEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox.

  • Heeft u een boekhouder of belastingadviseur nodig?


    Bij A-FISCAAL u bent op de juiste plek.


    Knop
  • A-Fiscaal  ons boekhouders staan voor u klaar.


    U kunt ons 24/7 bereiken via het formulier.

    Neem contact
  • Wat betekent fiscaal?

    Het woord fiscaal betekent datgene wat te maken heeft met belasting. Als iets fiscaal aftrekbaar is bijvoorbeeld, betekent dit dus datgene wat als kosten opgevoerd kan worden. Hierdoor wordt er uiteindelijk minder belasting betaald. Het is dus een breed begrip en er zijn veel verschillende soorten belastingen in Nederland. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting, dividendbelasting, erf- en schenkbelasting. Dit zijn de meest voorkomende belastingen. 


    Wat betekenen fiscale regels?

    Hier hebben we het over het geheel aan regels opgelegd vanuit de overheid over heffingen en invorderingen van verschillende soorten belastingen, maar ook onderhevige fiscale wet- en regelgeving die van toepassing is. Er wordt onderscheid gemaak tussen Nederlandse belastingwetgeving en internationale belastingwetgeving. Bedrijven die (ook) gevestigd zijn in het buitenland hebben ook met internationale fiscale wetgeving van doen. 


    Wat betekent fiscaal aftrekbaar en wat betekenen fiscale inkomsten?

    Hier gaat het om het bedragen die je kunt aftrekken van je belastbaar inkomen waardoor je over het belastbaar inkomen minder belasting hoeft te betalen.  Met fiscaal inkomen bedoelen we het brutoloon inclusief de vergoeding voor de Zorgverzekeringswet. Ook wel het fiscale loon genoemd. Dit staat meestal ook apart genoemd op een loonstrook. 


    Het vakgebied in de praktijk

    In de praktijk is de fiscaliteit een heel ruim begrip, maar vooral zien we alles wat hiermee te maken heeft, terug in de financiele en juridische dienstverlening. Ook is het in het bedrijfsleven noodzakelijk dat er fiscale kennis is. Maar over het algemeen zijn alleen de grotere bedrijven zo opgezet dat er ook veel interne kennis aanwezig is over belastingwetgeving. Bij kleine bedrijven zien we vooral dat er kennis wordt ingewonnen vanuit externe partijen. En dan bedoelen we bijvoorbeeld belastingadvieskantoren, maar ook accountantsorganisaties waar fiscalisten werkzaam zijn.


    Bron:profilink

  • Standard Business Reporting 'SBR'

    Standard Business Reporting (SBR) is een methode voor het samenstellen en aanleveren van financiële berichten. Met SBR legt u de gegevens in de bedrijfsadministratie eenmalig op een standaard manier vast. De bedrijfsadministratie is het bronbestand: u kunt de gegevens eenvoudig hergebruiken voor verschillende soorten rapportages aan overheidsinstellingen en een aantal banken. Zo hebt u minder werk aan het samenstellen van de verplichte rapportages.


    Betrouwbaar overheidskanaal: Digipoort

    Alle rapportages die u met SBR aan de overheidsinstellingen aanlevert, lopen via 1 digitaal kanaal van de overheid: Digipoort. De rapportages die u met SBR aan de deelnemende banken aanlevert, lopen via een vergelijkbaar kanaal: de Bancaire Infrastructurele Voorziening.


    Bij welke organisaties kunt u SBR gebruiken?

    U kunt SBR gebruiken bij:


    • de Belastingdienst, voor:
    • het verzoek om (een wijziging van) een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting
    • de uitstelregeling belastingconsulenten (voor intermediairs)
    • de gegevens van de vooraf ingevulde aangifte (voor intermediairs)
    • de aangifte inkomstenbelasting, de aangifte vennootschapsbelasting en het aanvragen van uitstel voor deze aangiften
    • de aangifte loonheffingen en eerstedagsmelding
    • Serviceberichten Aanslag (voor intermediairs)
    • de (suppletie-)aangifte btw
    • de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP)
    • het aanvragen en wijzigen van toeslagen (door intermediairs)
    • Serviceberichten Toeslagen (voor intermediairs)
    • Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto
    • het Centraal Bureau voor de Statistiek, voor statistiekopgaven
    • de Kamer van Koophandel, voor het deponeren van jaarrekeningen
    • diverse banken die samenwerken in SBR Banken, voor kredietrapportages

    Waarom kiest de Belastingdienst voor SBR?

    SBR betekent standaardisatie van:


    gegevens

    Om gegevens te standaardiseren, zijn onder meer alle gegevens die u moet leveren aan overheidsinstellingen opgenomen in de Nederlandse Taxonomie. Dit is een woordenboek met definities van alle gegevens die nodig zijn voor het samenstellen van verplichte rapportages op het gebied van belastingaangiften, jaarrekeningen en statistieken. Dankzij deze taxonomie kunnen gegevens worden hergebruikt.

    processen

    Digipoort is het exclusieve digitale kanaal voor het aanleveren, verwerken en ontvangen van berichten van ondernemers en intermediairs aan verschillende overheidsorganisaties (en omgekeerd).

    techniek

    SBR werkt met XBRL. XBRL is een open standaard die aan bepaalde informatie labels meegeeft. Die labels zeggen iets over de betekenis van die informatie.

    Door deze standaardisatie biedt SBR veel voordelen: hergebruik van gegevens (dus minder werk), een betere kwaliteit van rapportages, minder fouten bij de verwerking van rapportages, het eerder ontdekken van fouten in rapportages en een snellere ontvangstbevestiging.


    SBR Programma

    Voor de ontwikkeling van SBR bestaat het SBR Programma. Dit programma is ondergebracht bij Logius. Logius, de Dienst Digitale Overheid, is onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.


  • Ondernemersaftrek

    Als ondernemer kunt u in aanmerking komen voor de ondernemersaftrek. De ondernemersaftrek is een Als ondernemer kunt u in aanmerking komen voor de ondernemersaftrek. De ondernemersaftrek is een bedrag dat u aftrekt van uw winst, zodat u minder belasting betaalt. Het maximale tarief voor ondernemersaftre in 2020 is 46%, in 2021 is het 43%, en in 2022 is het maximale tarief 40%.


    De ondernemersaftrek bestaat uit:


    Zelfstandigenaftrek

    Startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek)

    Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid

    Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk (WBSO)

    Meewerkaftrek

    Stakingsaftrek

    bedrag dat u aftrekt van uw winst, zodat u minder belasting betaalt. Het maximale tarief voor ondernemersaftrek in 2020 is 46%, in 2021 is het 43%, en in 2022 is het maximale tarief 40%.


    De ondernemersaftrek bestaat uit:


    Zelfstandigenaftrek:


    Wat is de zelfstandigenaftrek?

    Als zelfstandig ondernemer kunt u in aanmerking komen voor de zelfstandigenaftrek. U mag dan een vast bedrag van uw winst aftrekken. U betaalt dan minder belasting. De zelfstandigenaftrek is een belangrijke aftrekpost voor ondernemers met een eenmanszaak.


    Voorwaarden zelfstandigenaftrek

    De voorwaarden voor de zelfstandigenaftrek zijn:


    U bent ondernemer voor de inkomstenbelasting. Met de OndernemersCheck kunt u controleren of u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

    U voldoet aan het urencriterium.

    U heeft op 1 januari de AOW-leeftijd nog niet bereikt. Heeft u de AOW-leeftijd dan al wel bereikt? Dan is de zelfstandigenaftrek de helft.

    Hoogte zelfstandigenaftrek

    Op de website van de Belastingdienst leest u welk bedrag u in 2020 en 2021 mag aftrekken.


    Niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek

    Maakt u minder winst dan de zelfstandigenaftrek? Dan is de zelfstandigenaftrek gelijk aan het bedrag van uw winst. Het deel dat u niet kunt aftrekken is de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek. De Belastingdienst verrekent dat deel in de volgende 9 jaar.



    Startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek):

    Als startende ondernemer kunt u in aanmerking komen voor de startersaftrek. Dit valt onder de ondernemersaftrek. U betaalt dan minder belasting. In 2019, 2020 en 2021 is de startersaftrek € 2.123.


    Wat zijn de voorwaarden voor de startersaftrek?

    U krijgt de startersaftrek als u voldoet aan deze voorwaarden:


    U kunt ook zelfstandigenaftrek krijgen.

    U was de afgelopen 5 jaar maximaal 4 jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.

    U heeft in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer de zelfstandigenaftrek gebruikt.

    Er was in het afgelopen kalenderjaar of in 1 van de 5 voorgaande jaren geen geruisloze terugkeer uit een bv.

    Start u een eigen onderneming vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering? Dan heeft u mogelijk recht op de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid. U moet dan ten minste 800 uur per jaar aan uw bedrijf besteden.


    Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid

    U krijgt de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:


    U hebt aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet bereikt.

    U bent ondernemer voor de inkomstenbelasting.

    U was in 1 of meer van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer.

    U kunt een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen (zie Arbeidsongeschiktheidsuitkering).

    U voldoet niet aan het urencriterium, maar wel aan het verlaagd-urencriterium.

    Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.

    U krijgt geen startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid over de winst die u behaalde als medegerechtigde.


    De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is:


    € 12.000 als u in de 5 voorafgaande jaren geen gebruik maakte van deze aftrek

    € 8.000 als u 1 keer in de 5 voorafgaande jaren gebruikmaakte van deze aftrek

    € 4.000 als u 2 keer in de 5 voorafgaande jaren gebruikmaakte van deze aftrek

    De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is maximaal de behaalde winst.


    Arbeidsongeschiktheidsuitkering

    Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is een:


    uitkering volgens de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)

    uitkering volgens de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)

    uitkering volgens de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (Waz)

    uitkering volgens de Wet arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong)

    uitkering volgens een buitenlandse wettelijke regeling die overeenkomt met 1 van de regelingen hiervoor

    uitkering bij arbeidsongeschiktheid volgens een aangewezen regeling

    periodieke uitkering of verstrekking van een verzekering bij invaliditeit of een ongeval



    Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk (WBSO):

    Heeft u een bedrijf dat ontwikkelings- en/of onderzoeksprojecten uitvoert? Dan kunt u uw kosten voor Research & Development (R&D) of speur- en ontwikkelingswerk (S&O) misschien verlagen via de WBSO.


    Wat is de WBSO?

    De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een fiscale regeling om innovatie aan te moedigen. De WBSO vergoedt via uw belastingaangifte een deel van de kosten en uitgaven van uw R&D-project/S&O-project.


    Heeft u personeel? Dan vergoedt de WBSO een deel van de loonkosten en uitgaven via de Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk in de loonheffingen. Bent u zzp’er? Dan krijgt u een vaste aftrek: de Aftrek speur- en ontwikkelingswerk via uw aangifte inkomstenbelasting. De regeling biedt extra fiscaal voordeel voor start-ups.


    Wanneer komt u in aanmerking voor WBSO?

    Als u WBSO wilt aanvragen voor uw R&D-project/S&O-project dan moeten uw bedrijf en uw project aan bepaalde eisen voldoen. De WBSO-regeling geldt voor:


    ondernemers die onder de inkomstenbelasting vallen en die aan het urencriterium van de Belastingdienst voldoen. Zij moeten zelf minimaal 500 uur per kalenderjaar aan speur- en ontwikkelingswerk besteden

    ondernemers die onder de inkomstenbelasting vallen en werknemers in dienst hebben die speur- en ontwikkelingswerk doen

    bedrijven die onder de vennootschapsbelasting vallen (zoals een bv of een nv) met werknemers die speur- en ontwikkelingswerk doen

    De WBSO geldt niet voor publieke kennisinstellingen.


    Voorwaarden voor S&O-project

    Uw S&O-project moet aan verschillende voorwaarden voldoen om WBSO te krijgen. Bijvoorbeeld:


    U ontwikkelt zelf een product, productieproces, programmatuur of doet technisch-wetenschappelijk onderzoek (TWO).

    Bij een ontwikkelingsproject geldt dat u iets ontwikkelt wat technisch nieuw is.

    Uw onderzoek of innovatie gebeurt binnen de EU.

    U lost zelf technische problemen op of zoekt zelf een verklaring voor een verschijnsel als u technisch wetenschappelijk onderzoek doet.

    Lees meer over de voorwaarden en beoordelingscriteria voor de WBSO.


    Hoe kunt u WBSO aanvragen?

    U kunt de WBSO aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). U vraagt WBSO vooraf aan, voor werkzaamheden in de toekomst. Als u aan alle eisen voldoet, krijgt u een S&O-verklaring van RVO die u aan de Belastingdienst moet geven.


    Berichtenbox voor bedrijven

    Met de berichtenbox kunt u post over uw WBSO-aanvraag (WBSO-beschikkingen) ontvangen. De berichtenbox voor bedrijven is een beveiligd e-mailsysteem waarmee u als ondernemer digitaal berichten uitwisselt met Nederlandse overheidsorganisaties.


    Regelhulp WBSO

    Een Regelhulp vertelt u aan de hand van een aantal vragen welke regels voor u gelden. Met de Regelhulp WBSO ziet u of u gebruik kunt maken van de fiscale aftrek via de WBSO. Ook berekent u meteen welk financieel voordeel de WBSO u oplevert.


    Meewerkaftrek:

    Werkt uw fiscale partner mee in uw onderneming? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor meewerkaftrek. U betaalt dan minder belasting over de winst. De hoogte van de aftrek is afhankelijk van de winst en van het aantal uren dat uw fiscale partner meewerkt.


    Wanneer komt u in aanmerking?

    U bent ondernemer.

    U voldoet aan het urencriterium.

    Uw fiscale partner werkt 525 uren of meer zonder vergoeding in uw onderneming, of de vergoeding die u hiervoor betaalt is minder dan € 5.000.


    Stakingsaftrek:

    Stopt u met uw onderneming, bijvoorbeeld omdat u uw bedrijf verkoopt? Misschien komt u in aanmerking voor stakingsaftrek of stakingslijfrenteaftrek.


    Stakingswinst

    Levert het stoppen van uw bedrijf winst op? Dan heeft u stakingswinst. U moet belasting betalen over deze stakingswinst. Stakingswinst berekenen is erg ingewikkeld. Daarover kunt u zich het beste goed laten adviseren.


    Stakingsaftrek

    Als u stakingswinst heeft, komt u misschien in aanmerking voor stakingsaftrek. Daardoor betaalt u minder belasting over deze winst. Stakingsaftrek is een van de aftrekposten van de ondernemersaftrek.


    Stakingslijfrenteaftrek

    U kunt een deel van uw stakingswinst gebruiken om lijfrentepremies te betalen. U heeft dan recht op een extra lijfrentepremieaftrek. De hoogte van de aftrek is afhankelijk van uw leeftijd en van de situatie bij staking. Met de rekenhulp Lijfrentepremie berekent u hoeveel betaalde lijfrentepremie en inleg u maximaal mag aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting.


    Wanneer komt u in aanmerking?

    U bent ondernemer.

    U stopt met een of meer ondernemingen en dat levert u winst op.



  • Werkkostenregeling (WKR)

    Hoe gebruik ik als ondernemer de werkkostenregeling (WKR)?

    Via de werkkostenregeling (WKR) kunt u als werkgever onbelaste vergoedingen aan uw werknemers geven. U mag ook zaken vergoeden waar een werknemer privé voordeel van kan hebben. Denk aan gereedschap, tablets, sportabonnementen of kerstpakketten.


    Vrije ruimte werkkostenregeling

    U mag onbelast vergoedingen geven. Het totale bedrag moet wel onder de vrije ruimte blijven. Deze wordt berekend met de loonsom van al uw medewerkers samen. 


    Komt het bedrag van de vergoedingen boven die grens? Dan moet u over dat extra bedrag 80% belasting betalen. Er gelden geen voorwaarden voor de bestedingen binnen de vrije ruimte. 


    Vrije ruimte verhoogd voor 2020 en 2021

    Voor 2020 en 2021 is de vrije ruimte extra verhoogd als crisismaatregel tijdens corona. Blijft het totale bedrag onder de 3% van de eerste € 400.000 van de loonsom van alle medewerkers samen? Dan mag u dat onbelast als vergoeding geven.


    Dit betekent dat u in de nieuwe situatie € 12.000 onbelast beschikbaar kunt stellen. Als de loonsom van al uw medewerkers samen € 400.000 is. Voor het bedrag boven € 400.000 geldt het percentage van 1,18%.


    Per 2022 geldt voor de eerste € 400.000 van de loonsom een percentage van 1,7% in plaats van 3%.


    Gerichte vrijstellingen werkkostenregeling

    Onder voorwaarden gaan bepaalde vergoedingen niet ten koste van uw vrije ruimte. Enkele voorbeelden van vergoedingen met een gerichte vrijstelling zijn:


    • abonnementen voor openbaar vervoer;
    • reiskosten tot € 0,19 per kilometer;
    • verhuiskosten vanwege werk;
    • maaltijden bij overwerk;
    • sinds 2020: aanvragen van een verklaring omtrent gedrag (VOG).

    Noodzakelijkheidscriterium werkkostenregeling

    Voor bepaalde producten, zoals gereedschap, tablets en smartphones geldt het zogeheten noodzakelijkheidscriterium. Deze goederen kunt u belastingvrij geven als u deze nodig vindt voor het werk. Het privégebruik is dan niet meer van belang.


    Nihilwaarderingen werkkostenregeling

    Bepaalde voorzieningen op de werkplek gaan niet ten koste van de vrije ruimte. Deze krijgen een zogeheten nihilwaardering. Denk aan:


    • ter beschikking gestelde werkkleding;
    • koffie en thee op de werkplek;

    fitnessruimte op de werkplek.



  • Auto van de zaak

    Heeft u een auto van de zaak, dan heeft dat gevolgen voor de inkomstenbelasting en de btw. Wanneer u uw zakelijke auto privé gebruikt, krijgt u te maken met bijtelling.


    Kijk hoeveel bijtelling u moet betalen

    Gebruikt u de auto van de zaak voor meer dan 500 kilometer per jaar privé? Dan moet u bijtelling betalen. De bijtelling is een percentage van de catalogusprijs.


    ''Korting bijtelling elektrische auto’s

    Rijdt u een volledig elektrische auto, waterstofauto of zonnecelauto? Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lagere bijtelling. Lees meer over de financiële voordelen van zakelijk elektrisch rijden.''


    Auto van de zaak en de btw

    Voor de btw mag u kiezen of u uw auto als zakelijk of privé aanmerkt. Ook als u uw auto voor de inkomstenbelasting als zakelijk aangeeft, kunt u uw auto voor de btw privé houden. Kiest u er bijvoorbeeld voor om de auto voor de btw tot het privévermogen te rekenen? Dan betekent dat niet automatisch dat de auto ook voor de inkomstenbelasting tot het privévermogen behoort. Zorg dat uw keuze duidelijk in uw administratie staat.


    Zet u uw privéauto over op de zaak? Dan bent u eigenlijk klant en verkoper tegelijk. U mag deze aanschaf dan ook niet alsnog aftrekken.


    ''Corrigeer uw btw-aangifte bij privégebruik van uw auto

    Gebruikt u uw zakelijke auto ook privé? Dan moet u de aftrek corrigeren in de aangifte omzetbelasting aan het einde van het jaar. Dat betekent dat u dan btw moet betalen. Het is daarom belangrijk dat u uw ritten goed bijhoudt. Houd er ook rekening mee dat woon-werkverkeer voor de btw geldt als privékilometers. Gebruik hiervoor de rekenhulp btw en de auto.


    Houdt u geen privéritten bij, dan rekent de Belastingdienst een standaardpercentage.''


    Trek uw autokosten af van uw winst

    U kunt alle autokosten aftrekken van uw winst. Bijvoorbeeld onderhoud, APK, parkeerkosten en de motorrijtuigenbelasting. Ook mag u via jaarlijkse afschrijving de aanschafkosten aftrekken van uw winst. Gebruikt u de auto ook privé? Dan kunt u alleen de kosten aftrekken voor het deel dat u de auto zakelijk gebruikt.


    Auto van de zaak en inkomstenbelasting

    Uw auto is verplicht van de zaak als u er per jaar niet meer dan 500 kilometer privé mee rijdt. Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar privé, dan mag u er ook voor kiezen om uw auto privé op te voeren. U mag er dan nog steeds zakelijk mee rijden. Maar er gelden dan wel andere regels voor de inkomstenbelasting.


    ''Zorg voor een complete rittenregistratie

    Met een rittenregistratie kunt u bewijzen dat u niet meer dan 500 privékilometers per jaar heeft gereden. Dan hoeft u geen bijtelling te betalen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld RitRegistratieSystemen. U mag ook een eigen systeem gebruiken. Daarin moeten wel alle gegevens staan die nodig zijn voor een complete rittenregistratie.''


    Zet de waarde van uw auto op uw zakelijke balans

    Kiest u ervoor om uw auto zakelijk te gebruiken? Dan zet u de aanschafwaarde op de balans van uw bedrijf. Daarna mag u jaarlijks de gemaakte autokosten én de jaarlijkse afschrijving (van aanschaf- tot restwaarde) aftrekken. Het bedrag dat vervolgens jaarlijks op de balans staat, heet de boekwaarde. Let er wel op dat de auto op uw naam staat.


    Leasen

    Wilt u een auto leasen voor uw bedrijf? Dan kunt u aan deze leasevormen denken:


    Operational lease

    U least een auto en betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik van de auto. De leasemaatschappij blijft eigenaar en de auto behoort dan ook niet tot uw ondernemingsvermogen. U zet de waarde van de auto dus niet op uw balans.


    Financial lease

    Dit is een kredietvorm waarmee u een auto koopt op naam van uw bedrijf. U betaalt de lening af in termijnen. Anders dan bij operational lease, kunt u de auto bij financial lease wél op de balans zetten. Hierdoor heeft u in de meeste gevallen recht op afschrijving en renteaftrek.


  • BV'S

    De besloten vennootschap (bv)


    Een bv kunt u alleen of met anderen oprichten. Met een bv heeft u geen startkapitaal nodig en kunt u investeerders binnenhalen. U bent als bestuurder beperkt privé aansprakelijk.


    Wat is een bv?

    Een bv (besloten vennootschap) is een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid. Dat betekent dat de bestuurders in principe niet aansprakelijk zijn met hun privévermogen voor eventuele schulden. U kunt een bv alleen of samen met anderen oprichten.


    Het kapitaal van een bv is verdeeld in aandelen, die in bezit zijn van de aandeelhouders. De hoogste macht ligt bij deze aandeelhouders. Dit betekent dat zij het recht hebben om beslissingen te nemen over het bedrijf (stemrecht). Aandelen kunnen ook recht geven op een deel van de winst ( winstrecht). Een bv kan verschillende soorten aandelen uitgeven, bijvoorbeeld stemrechtloze aandelen of winstrechtloze aandelen. In de algemene vergadering van aandeelhouders nemen de gezamenlijke aandeelhouders besluiten.


    De bestuurders geven de dagelijkse leiding aan het bedrijf. Een bv kan ook toezichthouders hebben. Deze kunnen een aparte raad van commissarissen vormen (two-tier board), of deel uitmaken van het bestuur (one-tier board).


    Bij kleine bv’s kan het zijn dat er maar een bestuurder is. Deze is vaak ook de enige aandeelhouder. De bestuurder is dan directeur en grootaandeelhouder (dga).


    Oprichten

    Voor de oprichting van een bv moet u naar de notaris. De notaris stelt de notariële akte op met daarin de statuten. De notaris verzorgt vervolgens meestal de inschrijving van uw bv in het Handelsregister van KVK.


    Alle bestuurders worden ingeschreven in het Handelsregister. Tot dit gebeurd is, bent u persoonlijk aansprakelijk als u namens de bv in oprichting handelt. Verder moet u als startkapitaal minstens 1 eurocent in de vennootschap storten. Dit kan met geld, maar ook in natura.


    Bij de oprichting schrijft u ook de uiteindelijk belanghebbenden in van uw bv. Dit doet u in het UBO-register bij KVK. Uiteindelijk belanghebbenden (in het Engels 'ultimate beneficial owner', afgekort UBO) zijn bijvoorbeeld personen met meer dan 25% van de aandelen in een bv. Als uw bv beursgenoteerd is, hoeft u geen UBO’s in te schrijven.


    BV in oprichting:

    Al voordat de bv is opgericht, kunt u met uw bedrijf zakendoen. Inschrijving in het Handelsregister is dan verplicht. Een notaris moet hierbij verklaren de oprichting te verzorgen. Totdat de bv is opgericht, treedt u naar buiten met een bv i.o. (in oprichting).


    Maak uw zakenpartners duidelijk dat u contracten sluit namens de bv in oprichting. De contracten in deze fase zijn namens de rechtspersoon in oprichting. De besloten vennootschap kan een contract later alleen overnemen als de andere partij hiermee akkoord gaat. Zolang u handelt namens de bv i.o. bent u zelf aansprakelijk.


    Inschrijven bij KVK

    Hier vindt u alle informatie over het inschrijven van uw bv.


    Kosten:

    Met een bv krijgt u te maken met notariskosten, inschrijfkosten bij KVK en kosten voor het bijhouden van een administratie. De tarieven voor oprichting bij een notaris verschillen per notaris. Gemiddeld kost dit tussen de € 500 en € 1.000. Bij KVK betaalt u eenmalig € 51,95 om uw bedrijf in te schrijven.


    Jaarstukken deponeren

    Daarnaast zijn er kosten voor het bijhouden van een administratie. Uw bv moet elk jaar jaarstukken opstellen en deponeren bij KVK. Welke gegevens u moet inleveren, hangt af van de omvang van uw bedrijf. De gemiddelde jaarlijkse kosten van een bv voor de administratie liggen tussen de € 600 tot € 1.800.


    Belastingen

    Btw

    Voor de btw is de bv de ondernemer en draagt btw af. Heeft de bv een omzet van maximaal € 20.000 per jaar? Dan kunt u gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR). U berekent dan geen btw.


    Loonbelasting

    Als directeur en bestuurder kunt u in loondienst zijn van de bv. De bv houdt over uw loon de loonheffing in. Dat is een voorheffing voor box 1 van de inkomstenbelasting. Bezit u als bestuurder minstens 5% van de aandelen? Dan heeft u een 'aanmerkelijk belang' en bent u directeur-grootaandeelhouder (dga). De Belastingdienst staat niet toe dat u als dga geen of heel weinig salaris krijgt. Uw loon moet marktconform zijn. Lees meer over de precieze regels en voorwaarden van deze gebruikelijkloonregeling.


    U kunt ook in loondienst zijn van een andere bv, bijvoorbeeld de holding. Dan houdt de holding de loonbelasting in. De holding stuurt voor uw arbeid een factuur aan de werk-bv.


    Vennootschapsbelasting

    Over de winst betaalt de bv vennootschapsbelasting (vpb). De bv kan gebruikmaken van de aftrekposten voor vennootschapsbelasting, zoals verschillende vormen van investeringsaftrek.


    Dividendbelasting

    Als de bv dividend betaalt aan aandeelhouders, houdt de bv over dit bedrag dividendbelasting in. Over het ontvangen dividend betaalt u dan ook belasting in box 2 van de Inkomstenbelasting. De eerder ingehouden dividendbelasting mag u in mindering brengen.


    Uitkeringstoets

    Bestuurders die geld aan de besloten vennootschap onttrekken, moeten een uitkeringstoets doen. Bijvoorbeeld als het bestuur dividend wil betalen aan aandeelhouders. Een uitkeringstoets betekent dat het bestuur onderzoekt of er voldoende geld in de bv aanwezig is. Het voortbestaan van de onderneming mag niet in gevaar komen en de schuldeisers moeten betaald kunnen krijgen.


    Om de belangen van schuldeisers veilig te stellen, moet het bestuur onderzoeken of de bv tot ongeveer een jaar na de uitkering de opeisbare schulden kan betalen. Kan dat, dan moet het bestuur goedkeuring geven voor het onttrekken van geld aan de bv. Kan de bv dat niet, dan mag het bestuur geen goedkeuring geven. Een bestuurder die uitkeert terwijl dat achteraf niet verstandig bleek, kan hoofdelijk aansprakelijk zijn.


    Aansprakelijkheid

    Een bv is een rechtspersoon. Dit betekent dat u als bestuurder in principe niet aansprakelijk bent voor de schulden. Er zijn wel uitzonderingen op deze regel. Bestuurders zijn bijvoorbeeld wel aansprakelijk bij wanbestuur, of als de bv nog niet is ingeschreven in het Handelsregister. Lees meer over aansprakelijkheid van bestuurders.


    Bent u directeur-grootaandeelhouder (dga)? Dan laten banken u vaak ook privé tekenen voor leningen. Hierdoor wordt u alsnog persoonlijk aansprakelijk voor de terugbetaling van die leningen. Als u alleen aandeelhouder bent, dan is uw aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van uw aandelen.


    Holding

    Een holding is een bv die de aandelen van een andere bv bezit. U kunt deze bedrijfsvorm gebruiken om kapitaal (zoals winst of uw pensioenvoorziening) te scheiden van uw ondernemersrisico. Meer over de holding.


    Tekenbevoegdheid

    Het bestuur is als geheel tekenbevoegd. Dat betekent dat de bestuurders samen of zelfstandig namens de onderneming contracten mogen tekenen of bepaalde rechtshandelingen kunnen uitvoeren. Wie alleen mag tekenen en wie met een of meer anderen moet tekenen, staat in de statuten.


    Het bestuur kan ook iemand anders een volmacht geven. Dat is een verklaring waarin staat dat deze persoon ook namens het bedrijf kan handelen. Schrijf deze persoon, de gevolmachtigde, in in het Handelsregister. Dit is niet verplicht, maar wel handig. Zo weten uw zakenpartners zeker wie er mag handelen namens het bedrijf.


    Personeel

    Met een bv kunt u personeel aannemen. Voor het personeel betaalt u loonheffingen en sociale premies. Als u voor het eerst een werknemer aanneemt, dan moet u zich als werkgever registreren bij de Belastingdienst. Ook geeft u dit door aan KVK. Lees wat u moet regelen als u voor het eerst personeel aanneemt.


    Verzekering en pensioen

    Net als andere werknemers kunt u ook als directeur-grootaandeelhouder verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen, ziektewet en werkloosheidswet. In sommige gevallen valt u als directeur-grootaandeelhouder niet onder de verplichte verzekeringen. Namelijk als u


    alleen of samen met uw echtgenoot zoveel aandelen heeft dat u niet tegen uw wil kan worden ontslagen.

    samen met uw directe familieleden twee derde of meer van de uit te brengen stemmen bezit.

    bestuurder bent, samen met alle andere bestuurders de aandelen houdt en alle aandeelhouders voor een gelijk deel deelnemen in de vennootschap.

    In dit geval kunt u zich zelfstandig verzekeren. Zie verzekeringen en pensioen bij eenmanszaak.


    Bent u zwanger? Dan hoeft de bv u niet door te betalen. U kunt voor zwangerschaps- en bevallingsverlof een vrijwillige Ziektewet-verzekering afsluiten bij UWV. Lees meer over de mogelijkheden bij zwangerschapsverlof.


    Voor enkele beroepen en bedrijfstakken geldt ook voor u als ondernemer een verplichte deelname aan een pensioenregeling. Daarnaast kunt u zelf aanvullende voorzieningen treffen via bijvoorbeeld lijfrente en zelf sparen.


    Opheffen

    Uw bedrijf verkopen kan op twee manieren.


    U kunt uw aandelen verkopen. U betaalt dan inkomstenbelasting over de opbrengst.

    Een andere manier is de onderneming verkopen (machines, inventaris, etc.). In dat geval betaalt de bv vennootschapsbelasting over de (boek)winst.

    Is de aandeelhouder van de verkopende bv zelf een bv (holding)? En bezit zij 5% of meer van de aandelen? Dan betaalt deze holding in principe geen belasting over de opbrengst. Wilt u de bv beëindigen? Dan moet de algemene aandeelhoudersvergadering eerst besluiten de rechtspersoon te ontbinden. Een ontbonden rechtspersoon houdt niet direct op te bestaan. De rechtspersoon is pas beëindigd als alle schulden en uitkeringen zijn betaald. Lees meer over het stoppen met uw bv.


    ''Gevolgen bij wijzigen bestuur of opheffen

    Het wijzigen van bestuursleden of het opheffen van uw bv kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw bankrekening, financiering, verzekeringen, pensioenfonds en gemeentevergunningen. Kijk op de website van de instanties voor de stappen die u moet volgen als uw bestuur verandert of als u uw bv gaat opheffen''


    Verandering rechtsvorm

    U kunt een bv omzetten in een nv. Bijvoorbeeld als u meer kapitaal wilt kunnen aantrekken. Om de bv te veranderen in een nv moet u onder andere de statuten wijzigen en bij de notaris een akte laten optekenen van omzetting. Ook kunt u uw bv omzetten in een eenmanszaak of vof. Bijvoorbeeld als de winst tegenvalt.



  • Jaarverslag en Jaarrekening

    Veel ondernemers denken dat een jaarverslag hetzelfde is als een jaarrekening. Maar er is een verschil. Lees hier meer over het jaarverslag en de jaarrekening, en wat daarin moet staan. En of u ze moet maken en inleveren bij KVK.


    Jaarverslag:

    In een jaarverslag kijkt u terug op uw bedrijfsactiviteiten van het afgelopen jaar. Een jaarverslag brengt uw werkzaamheden en financiën in kaart. U doet verslag aan anderen over de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Zoals aandeelhouders, banken, zakenrelaties en personeel.


    Wat in het jaarverslag moet staan, mag u zelf bepalen. Vaak staat er een profiel in van uw organisatie. Met daarin uw visie, missie, marketingstrategieën, doelstellingen, werkmethoden en successen. Een jaarverslag is een soort visitekaartje voor uw onderneming.


    ''Bij een klein bedrijf is een jaarverslag van een paar pagina’s genoeg. Grotere ondernemingen maken dikkere jaarverslagen met meer gegevens''


    Jaarrekening

    In een jaarverslag staat ook informatie over uw financiën. Dit deel heet de jaarrekening. Een jaarrekening is een samenvatting van hoe het financieel ging met uw bedrijf in het afgelopen jaar (boekjaar).


    De jaarrekening bestaat uit 3 onderdelen:


    de balans

    de winst- en verliesrekening

    een toelichting

    Lees meer over de balans, de winst- en verliesrekening en de toelichting op KVK.nl.


    Hoe groter uw bedrijf, hoe meer financiële informatie in het rapport moeten staan. Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.


    Jaarrekening en jaarverslag verplicht deponeren?

    Veel organisaties en bedrijven moeten volgens de wet elk jaar (boekjaar) een jaarrekening en jaarverslag inleveren (deponeren) bij de Kamer van Koophandel (KVK). Bijvoorbeeld:


    bv's

    nv's

    coöperaties

    onderlinge waarborgmaatschappijen

    verenigingen en stichtingen met een onderneming die 2 boekjaren achter elkaar minimaal € 6 miljoen omzet per jaar hadden

    cv’s en vof’s waarvan alle beherende vennoten buitenlandse kapitaalvennootschappen zijn

    Eenmanszaken hoeven geen jaarrekening in te leveren bij KVK.


    Check of en wanneer u een jaarrekening moet deponeren bij KVK.


    Zo deponeert u de jaarrekening

    ''De meeste ondernemingen moeten de jaarrekening digitaal inleveren. Soms moet dat per post. Lees meer over hoe u uw jaarrekening deponeert op KVK.nl''


    Jaarrekening voor eenmanszaken (zzp’ers)

    Heeft u een eenmanszaak? Dan hoeft u geen jaarverslag te maken of in te leveren bij KVK. Wel moet u een jaarrekening maken voor uw administratie. Deze levert u niet in bij KVK. U gebruikt dit overzicht als u aangifte inkomstenbelasting doet. Ook als u een zakelijke lening of hypotheek wilt aanvragen, moet u soms een jaarrekening laten zien.



  • De hoge energieprijzen raken iedereen in Nederland

    De hoge energieprijzen raken iedereen in Nederland, ook ondernemers. Voor het grootste deel van het mkb komt er daarom een prijsplafond. Daardoor betaal je minder voor je energie tot een bepaald verbruik. Heb je een energie-intensief bedrijf? Dan krijg je via de Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK) mogelijk steun bij het betalen van je energierekening. Daarnaast trekt het kabinet meer geld uit om te stimuleren dat bedrijven verduurzamen. Lees hier wat er op dit moment bekend is over de energiemaatregelen.


    Energie prijsplafond

    In 2023 krijg je hulp bij het betalen van de energierekening van je bedrijf in de vorm van een prijsplafond. Het prijsplafond geldt voor kleinverbruikers. Op je energierekening zie je of je een aansluiting hebt als kleinverbruiker. Je kunt dit ook navragen bij je netbeheerder. Het prijsplafond betekent dat je straks een aangepast maximumtarief betaalt over je verbruik tot 1.200 m3 gas en 2.900 KWh elektriciteit. Over alles wat je daarboven verbruikt betaal je de marktprijs. Voor aardgas betaal je straks 1,45 euro per m3 en voor elektriciteit 0,40 eurocent per kWh tot het maximumverbruik. Het prijsplafond geldt van 1 januari tot en met 31 december 2023. In november en december 2022 krijg je 190 euro korting per maand op je energierekening. Je hoeft hier niets voor te doen. Vanuit je energieleverancier ontvang je hier meer informatie over.


    Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK)

    Ondernemers die jaarlijks meer dan 5.000 m3 gas of 50.000 kWh elektriciteit verbruiken en bij wie minimaal 12,5 procent van de omzet bestaat uit energiekosten, komen vanaf 1 november 2022 in aanmerking voor de Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK). Via deze regeling krijg je een deel van het bedrag dat je meer bent gaan betalen voor energie teruggestort. Het bedrag waar je recht op hebt wordt berekend aan de hand van een drempelprijs van €1,19 per m3 gas en €0,35 per kWh elektriciteit. Betaal jij volgens jouw energiecontract meer dan deze bedragen? Je krijgt hier 50 procent van terug, tot een maximumbedrag van 160.000 euro.


    Voorwaarden TEK

    Om in aanmerking te komen voor TEK moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:


    Je bedrijf verbruikt jaarlijks meer dan 5.000 m3 gas of 50.000 kWh elektriciteit;

    Minimaal 12,5 procent van je omzet gaat naar energiekosten;

    Je bedrijf voldoet aan de Europese mkb-definitie:

    Je hebt minder dan 250 werknemers

    Je jaaromzet is maximaal €50 miljoen

    Je jaarbalans is maximaal €43 miljoen

    Je bedrijf staat ingeschreven in het KVK Handelsregister.


    TEK is tijdelijk

    De TEK-regeling biedt tijdelijke ondersteuning en is bedoeld voor de energiekosten in de periode van 1 november 2022 tot en met 31 december 2023. Op dit moment kun je nog geen TEK aanvragen. Je kunt de eerste steun waarschijnlijk vanaf het tweede kwartaal van 2023 aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Lukt het je niet om de periode tot je eerste aanvraag financieel te overbruggen? Als je voldoet aan de voorwaarden van TEK dan kun je belastinguitstel voor je omzetbelasting en loonheffing aanvragen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst maakt de precieze details en voorwaarden hierover later bekend. Wel is al duidelijk dat het verlenen van belastinguitstel gaat om individueel maatwerk.


    Voorbeelden TEK

    Hoeveel steun je krijgt via de TEK is volledig afhankelijk van jouw bedrijfssituatie en energieverbruik. Onderstaande voorbeelden laten zien hoeveel TEK je in verschillende verbruikssituaties krijgt. In deze voorbeelden wordt uitgegaan van de marktprijs van 13 oktober 2022: €2,71 per m3 gas en €0,78 per kWh elektriciteit.



    Traditionele bakkerij


    Schade- en herstelbedrijf


    Gasverbruik (m³)

    40.000

    25.000

    Elektriciteitsverbruik (kWh)

    30.000

    50.000

    Totale energiekosten (euro)

    131.800

    106.750

    Vergoeding TEK (euro)

    36.850

    29.750

    % van totale energiekosten

    28

    27,9


    Kabinet zet in op verduurzamen

    Hoe duurzamer je bedrijf, hoe minder energie je verbruikt en hoe minder afhankelijk je bent van prijsschommelingen op de energiemarkt. Om ondernemers te helpen verduurzamen introduceert het kabinet de BMKB-Groen regeling. Met deze regeling krijg je een borgstelling tot maximaal 67,5 procent van een krediet dat je aanvraagt om te verduurzamen. Dat betekent dat de overheid garant staat voor maximaal 67,5 procent van je lening. Je kunt daardoor bij de bank meer lenen dan je op basis van je onderpand krijgt. Je gebruikt de BMKB-Groen voor investeringen waarmee je je bedrijfspand of bedrijfsmiddelen verduurzaamt.



  • Van IB naar BV

    Door het verschil in belastingdruk en het verschil in het moment waarop belasting moet worden afgedragen tussen een IB-onderneming (eenmanszaak, aandeel in maatschap/VOF of aandeel van beherend vennoot in CV) en een BV kan het aantrekkelijk zijn om een bestaande IB-onderneming onder te brengen in een BV of een nieuw op te starten onderneming direct voor rekening van een BV te exploiteren.


    Wij geven hier een advies op maat en we maken een compleet berekening voor u incl een raport zo dat u altijd kunt terug kijken daarnaast kunnen wij het administratie werk voor u uitvoeren zodat u vije handen hebt om te ondernemen

Share by: